onsdag 27 juni 2012

Det DU gör har betydelse

Jag kan varmt rekommendera veckans Idagserie i Svenska Dagbladet. Bland annat dagens artikel om stadsodling gav mig mycket hopp för en grönare framtid! Och det behöver jag, då jag ofta går runt med en gnagande klimatångest i bakhuvudet. Varma sommardagar kan trots deras ljuvlighet föra med sig en underliggande oro för hur varma de egentligen ska bli framöver, och detsamma händer inom mig när det är storm ute, mer regningt än vanligt - ja nästan ständigt.

Denna känsla gynnas knappast av förstasidesstoff som dagens "plastskräpet i havet kan nå våra tallrikar", eller arikeln i den största Finska tidningen, Helsinginsanomat med rubriken "information om klimatförändringar drunknar under meningslösa rubriker", där huvudbudskapet var att vi borde bli mer informerade om hur illa ute vi faktiskt är, och hur lite beslutsfattare egentligen gör åt saken. Det håller jag inte med om att vi borde. Information i all ära, men samtidigt tycker jag att allmänheten gynnas mycket mer av att veta vad man faktiskt kan göra själva, och att detta faktiskt har betydelse. Nedslående rubriker som de jag nämt leder nog mest bara till en känsla av uppgivenhet, och det föranleder knappast produktiv handling.

Darför blir jag alltså väldigt glad och rentav varm inombords när jag läser på Idagsidan att så pass mycket som 9 procent av grönsakerna som konsumeras i Sverige odlas i privata trädgårdar/kolonilott/pallkragar osv. En privatodlad morot orsakar knappt någon koldioksidutsläpp, och den privata odlingen har ett stort potential att växa till att alstra en omfattande produktion om mer av städernas grönområden tas till effektiv bruk.

Detta är bara ett exempel bland många fler som visar på att individens handlingar kan har ett stort inflytande! När min klimatångest är som allra värst brukar jag uppmuntra mig själv genom att tänka tillbaka till det Al Gore sade i slutet av sin dystra, men framförallt hoppgivande film 'An inconvenient truth': När det upptäcktes att klorfluorkarboner orsakar hål i ozonlagret, innan beslutsfattarna ens hade hunnit förbjuda deras användning så hade utsläppet halverat. Detta skedde alltså framförallt på grund av att människor ställde om samhället underifrån, från gräsrotsnivå. Det du som individ gör har alltså betydelse, och ännu mer så om du sprider budskapet!

Insipererande länkar i ämnet:

http://climaterealityproject.org/#step-1
http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/i-framtiden-maste-vi-odla-i-staderna_7304115.svd

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar